Tri srca (2009-2021)

V oktobru leta 2009 smo pri pregledu preloma na področju Cifer smo naleteli na, za Snežniške razmere relativno majhen vhod z močnim prepihom. Še istega leta smo se spustili v jamo in začeli z raziskavami ter hitro dosegli dno serije treh  brezen, ki se je zaključilo na globini -160 m. Pri povratku iz jame smo naleteli na okno, ki je vodilo v fosilno galerijo, kjer smo naleteli na ozek in zavit meander kamor je izginjal ves prepih.  Ta je raziskave na globini -174 m začasno zaustavil.

Z raziskavami smo nadaljevali v naslednjem letu. Najprej smo uspeli razširiti meander, za katerim se nam je odprl vstop v globoko brezno imenovano Supernova. Ta je z svojimi  170 m tudi najgloblje brezno v jami.  Supernovi je nato sledila serija krajših brezen imenovana Ljubljanska borza, ki privede do aktivnih delov na globini -450 m.  Jama se nadaljuje v slogu krajših brezen z vmesnimi bolj ali manj ozkimi prehodi do globine -606 m. To globino smo dosegli na koncu leta 2010, ko smo v jami izjemno aktivno raziskovali in tako skupaj opravili 12 akcij.  S tem je Brezno treh src postalo tudi najgloblja jama na širšem področju Snežnika.

Nadaljevanje raziskav je bilo precej oteženo zaradi ozkih meandrov zvenečih imen Lobotomija in Sluhovod. Tako je tempo raziskav pošteno padel in je bil bolj ali manj odvisen od pozabljivosti akterjev. Vsi po vrsti so namreč prisegali, da ne gredo več notri, vendar so po nekaj mesecih pojedli »zarečeno mortadelo«. Potrebno je poudariti, da je v jami ves čas prisoten močan prepih, ki vleče v jamo (do sedaj še nismo naleteli na spremembo smeri prepiha). Prav ta močan prepih je tisti ključni faktor, ki dviguje moralo raziskavam.

Skrajno točko v jami (globina -616 m) smo dosegli konec septembra leta 2014. Nadaljevanje jame je še vedno odprto in poteka skozi ozek vendar višji meander. Zaradi težavnega prehoda skozi Lobotomijo in Sluhovod smo se v letu 2015 odločili za širitev teh dveh kritičnih delov. V dveh »sct« akcijah smo prišli do začetka Sluhovoda, ki ga bomo načeli v tem letu.

Ikarus

Brezno treh src – pregled akcij po Ikarusu

• 17.10.2009 Ikarus najde vhod Brezna treh src (Štrukelj, Šuštar)
  • 24.10.2009 Dosežena globina 70 m (Šuštar,Vengar)
  • 31.10.2009 Dosežena globina 175 m, jama izmerjena (Šuštar,Vengar)
  • 19.06.2010; širjenje ozkega meandra na -163 m, raziskave do -181 m (Petrovčič, Privšek, Ikarus, Rambo)
  •  25.06. 2010; raziskave do cca. -300 m (Petrovčič, Privšek, Rambo, Ikarus, Giovani)
  •  17.07.2010; raziskave do cca. -400 m  (Gabrovšek, Petrovčič, Ikarus)
  •  24.07.2010; raziskave do cca. -520 m (Gabrovšek, Petrovčič, Ikarus, Giovani)
  • 30.07.2010; raziskave do cca. -590 m, veliko vode, meritev jame od -175 do -330 m (Gabrovšek, Petrovčič, Rambo, Ikarus, Giovani)
  •  22.08.2010; širitev ožine na -571 m (Petrovčič, Ikarus)
  •  29.08.2010; širitev ožine na -571 m, meritev jame od -330 do -420 m ( Petrovčič, G. in M. Pintar, Ikarus, Rambo)
  •  04.09.2010; širitev ožine na -571 m,  meritve jame od -420 do -571 m, raziskave do -596 m (Obu, Rambo, Ikarus, Giovani)
  • 11.09.2010; raziskave do cca. -605 m, meritev jame od 571 do 601 m (Krajnc, Perne, Privšek, Stanovnik, Rambo, Ikarus)
  • 02.10.2010; raziskave jame do -606 m, meritev jame od -601 do -606 m (Covington, Gabrovšek, Krajnc, Perne, Ikarus)
  • 2.8.2011; širjenje (Grublješič, Gabrovšek, Centa, Di Batista, Perne, Ikarus)
  • 15.9.2012; iskanje prostora za bivak (Ikarus, Krajnc, Blatnik)
  • 27.7.2013; turizem (Ikarus, Senica)
  • 30.8.-1.9.2013; širjenje ozkega meandra (Lobotomija) v dolžini 6 m na -606 m (Privšek, Krajnc, Prelovšek,Ikarus, Di Batista,Oblak, Gabrovšek, Ikarus, G. in M. Pintar, Delić, Blatnik, Krivec)
  • 27.-29.9.2013; širjenje ozkega meandra (Lobotomija) v dolžini 4 m na -606 m, raziskave jame do cca. -616 m  (Kukuljan, DaRio, Rubinić, Prelovšek,Gabrovšek, Di Batista, Matičič, Oblak, Delić, Krivec, Vilfan, Borko)
  • 18.07-20.07. 2014; pre-opremljanje jame (menjava vrvi in nova pritrdišča)
  • (Garmin, Teo, Ikarus, Pigy, Senica, Armin, Škufca, Nataša, Špela, Aja)
  • 26.09.-28.09. 2014; širjenje meandra na dnu jame (Teo, Di Batista, Flis, Katarina, Ikarus)
  • 11.09.-13.09. 2015; širjenje meandra na -570 ter začetek operacije »SCT« na dnu jame, opis akcije:

Prejšnji vikend smo imeli vikend-akcijo širjenja najožjih delov Brezna treh src pod Snežnikom. Poleg dela na dnu smo posneli tudi nekaj fotografij v zgornjih delih jame.
Akcija se je začela v petek sredi dneva, ko sta Čot in Blatnik postavila “zlati standard” v pasaži pod cepetalnico, ki ga lahko brez kančka sramu postavimo ob bok predoru Markovec. V podobnem slogu sta načela tudi prehod proti padalnici, kjer jima je dol padel jermen … pravzaprav bencinarci, ki je po cca 50 luknjah popolnoma zradirala jermen.
Iz jame sta prišla okoli 1-ih ponoči … ravno pravi čas, da sta ujela vrhunce rajanja preostalega dela ekipe 😉
Zjutraj smo imeli nekaj poskusov, da bi kje dobili jermen vendar je mera precej eksotična tako, da nam ni bilo usojeno.
Akcijo smo električno nadaljevali Teo, Škufca, ki sta širila in moja malenkost, ki je transportirala bencinarco iz jame. Z nami je šla v jamo tudi Beki in malo za nami tudi Marina, ki je obiskala čelo kopa in izrekla ekipi tople besede spodbude ;-). V nadaljevanju sta širjenje zaključila še Špela in Diba, ki sta ob povratku spremljala Beki. Beki je po meni dostopnih virih postavila nov državni rekord 😉 …. Čestitke !!!
Sočasno je skočila v jamo tudi Uroševa foto ekipa, ki je slikala jamo do vhoda v Supernovo.
Zunanja ekipa je locirala kar nekaj novih vhodov in skrbela za varnost in večni ogenj.
SCT ekipa: Marina, Beki, Špela, Blatnik, Čot, Diba, Teo, Škufca, Ikarus
Foto ekipa: Uroš, Gašper, Ester
Zunanja ekipa in obiski : Nataša, Grega, Marjan, Rambo, Slavko, Garmin, Jerca, Maja, Danaja, Vesna, Vida, Lina

Prehodnost spodnjega dela jame za pehoto je po moje ključna za nadaljevanje raziskav zato je akcija definitivno – USPEH. (zapisal Ikarus)

• 16.10-17.10 2015; nadaljevanje operacije »SCT« do vhoda v Sluhovod (Franček, Matija, Uroš, Ikarus), opis akcije:

V petek smo se iz Ljubljane odpravili na Snežnik (Franček, Matija, Uroš, Ikarus) kjer so nas pričakale idilične vremenske razmere t.j. megla z dežjem tako, da smo rabili slabi dve uri za soliden ogenj.
V Soboto zjutraj se nam je pridružil še Teo in takoj po jutranji kavi smo se odpravili v jamo. Po dva pa po dva. Vmes pa je v jamo uletel še Uroš.
Prva ekipa (Franček,Ikarus) je na poti navzdol preopremila eno stopnjo in se nato lotila čela predora.
Z zamikom treh ur je uletela v jamo druga ekipa (Matija, Teo), ki je prišla na čelo kopa z kuhalnikom tako, da smo imeli na delovišču toplo malico (kurja juha z rezanci), ki nam po kolektivni pogodbi pripada.
Sledil je povratek prve skupine na površje. Svoj povratek je bogato dokumentirala na filmski trak. Druga skupina pa je dobesedno dala vetra črevesnemu delu treh src in to do sluhovoda !!! Tako ima sedaj sluhovod nov razširjen portal kamor bomo lahko ponosno montirali SCT tablo.
Na površju nas je pričakalo še bolj idilično vreme kot pred odhodom t.j. megla z konkretno burjo in dežjem tako, da smo med preoblačenjem tulili kot jeleni v času ruka. Prva ekipa je bila zunaj ob 8-ih druga pa ob 1-ih. V Ljubljani smo bili kljub občasnemu odstranjevanju padlega drevja z ceste (hvala Franček !!!) okoli 3-eh zjutraj – šoferji smo imel v zadnjih kilometrih oči velikosti lanenega semena.
In če na koncu povzamem . kljub izjemno zahtevnim razmeram na terenu je ekipa dosegla izjemen USPEH !!! (Zapisal Ikarus)

• 02.2016; Obisk jame z namenom ugotovitve zimskega prepiha, opis akcije:

Lovec je dal signal. Cesta čez Valo je prevozna. To je zadostovalo, da smo se napotili na Snežniške Cifre.
Grega in Marina sta zmerila manjkajoče vizure na vhodu v Sijoče zvezde, Ikarus in Franček sta na 150 m globine ugotavljala, kam piha v Breznu treh src. Prepih je stalnica. Še vedno piha v jamo, Reških giric se ne čuti. Baje piha precej močno.
Z Marino sva nato pomerila še ledenico v gromozanski vrtači v bližini Treh src. Jama nama je bila tako všeč, da sva se 4-krat vračala v njo in pa 3-krat do avta. Enkrat brez kompleta, pa brez baterij, pa brez ne vem česa še. Mutila sva toliko časa, da je Grega že skoraj u Zabiče prišel. Vztrajna pa sva definitivno bila, saj kljub peripetijam nisva nehala, dokler je nisva zmerila. (Zapisal Teo)

• 9.9.–11.9.2016; širjenje spodnjih delov jame, opis akcije:

Med vikendom od 9. – 11. septembra smo organizirali manjši tabor na Snežniku z namenom širjenja spodnjih delov Brezna treh src. Zbrali smo se v petek zvečer ob ognju na standardni lokaciji v bližini jame. Ob dobrotah smo snovali plane za naslednji dan.
Zjutraj je prva delovna ekipa ugotovila, da nam v kompletu visoko tehnološke vrtalne opreme manjka ključni del – to je adapter za vrtalko. Na srečo Diba še ni krenil iz Ljubljane tako, da je moral spotoma še na ferajn po manjkajoči kos.
Z rahlo zamudo smo torej šli v jamo. Oblikovali smo tri delovne ekipe (Teo in Ikarus, Marina in Flis ter Diba in Špela), ki so se v jamo spustile nekaj ur ena za drugo. Na poti navzdol smo preopremili dve stopnji in hitro prišli do delovišča. Nadaljevali smo z deli na sluhovodu, ki pa niso potekala ravno sanjsko saj je skala precej sitna …. prostora pa tudi ni veliko, da bi kaj postoril z macolo in majzlom. Na koncu nam je uspelo priti do ovinka v sluhovodu kar pomeni, da bi bili še z eno akcijo v principu skozi.
Medtem, ko so delovne ekipe širile sluhovod, se je v brezno spustila tudi fotografska ekipa (Matija, Teja, Darja, Domagoj in Uroš) in poslikala spodnji del jame, zunanja ekipa (Grega in Marjan) pa je na površju preiskovala doslej še nepregledane terene. V soboto so se nam pridružili še David, Ester in Andrej. V nedeljo dopoldne smo tabor pospravili in se po postanku v piceriji odpravili domov.
Velika hvala Andreju za zelenjavo ter Staremu za virtuozno delo z motorko. (Zapisal Uki prosto po Ikarusovem poročilu)

Dodatek in zaključek po Garminu

Nato so se v letih 2017-2022 zvrstile še dodatne mukotpne akcije o katerih lahko izveste več v Glasu Podzemlja 2022 (na straneh 31-33). V letu 2021 smo jamo razopremili.

Brezno treh src je s svojo globino najgloblje brezno na Snežniku, obenem pa tudi v južni Sloveniji. Najbližje od B3S globlje brezno je šele v Trnovskem gozdu. Končna globina jame je 621 m, dolžina pa 763 m.